Monday, October 19, 2015

Jangan, jangan putus asa

mula 2014 19102015

Bismillahhirrahmannirrahim.

Hi semua. Apa khabar? (: Pelik kan entri kali ini dalam Bahasa Melayu. *kalau berdasarkan entri-entri sebelum inilah* tapi tolonglah bersabar, penulis hanya ingin memastikan penggunaan Bahasa Melayu ini masih boleh dikuasai dengan baik.
Kehkehkeh. Okay, BM formal bunyi kelakar bila baca balik. Hahaha. Apa-apa pun mari kita teruskan dengan agenda entri kali ini! *entri bunyi pelik weh HAHA macam main polis entri tu ha haha*

Jadi, kalau anda boleh baca berdasarkan tajuk saya di atas itu, jelaslah kan saya nak cakap pasal jangan berputus asa kan huhuhu. Sebabnya kalau baca entri sebelum ini kan, nampak sangatlah kan tgh emosional tahap tujuh juta kilowatt. Aku Saya *ye tengah cuba jadi baik sikit ni haha* emosi sikit sebab penat sebenarnya sebab baru habis buat program pastu kena buat kerja sekolah *assignment dalam BM apa? Hahaha GAGAL sab!*

Walau bagaimanapun, tidaklah saya berniat nak merungut mahupun merengek terkinja-kinja kegedikan di sini, saya hanya ingin kongsikan tentang apa yang berlaku kepada saya malam itu *semalam padahalnya haha*. Jadi saya kan tengah stress-stress campur penat lapar blablabla kan, saya terlewat la sikit nak solat Maghrib sebab terkalut buat benda lain. Nak dekat pukul 8 baru solat Maghrib *astagfirullah sister, apa ni* so haha tengah-tengah Isyak nak masuk dah lagi 20 minit camtu, saya pun macam “k sab, apa kata jadi baik sikit, gi baca Quran huhu”

Belek Quran tanpa kisah surah apa, saya pun bacalah. Dalam dua muka surat je sebab tak rajin sangat hoho. Cuma, sempatlah baca terjemahan. Baca punya baca pastu terbaca terjemahan yang ni,

Dan Kami tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya; dan di sisi Kami ada sebuah Kitab (suratan amal) yang menyatakan segala-galanya dengan benar, sedang mereka tidak dianiaya. (Al-Mukminun, 23:62)

Ayat ini buat saya tersentak sekejap. Sebab? Sebab saya tengah mengeluh dan tengah rasa tak semangat langsung masa tu. “……..kami tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…” Allah dah janji dah Dia takkan bagi kita apa yang kita tak boleh tanggung. Menariknya bagi saya adalah saya selalu dengar pasal ni; Allah bagi apa-apa kepada kita mengikut kemampuan kita. Tapi selalunya orang kaitkan dengan surah Al-Baqarah ayat 286.

Terpempanlah sekejap sebab dua kali *entah-entah lebih, saya je takde ilmu :(* Allah ingatkan dalam Quran pasal benda ni dan saya ni duk blurr blurr mengeluh sana mengeluh sini. Cuma tak sempat lagi nak baca tafsir ayat ni betul-betul, rasa macam ada cerita menarik ni. Harap-harap diberi kelapangan masa dan peluang nanti. (:

Apa-apa pun, betullah orang kata. Kamu jaga Quran, Quran jaga kamu. Kamu jaga Allah, Allah jaga kamu. Mama pun selalu pesan, “Jangan lupa bangun solat Tahajjud dan solat Dhuha macam mana sibuk pun.”

Dah tiba masanya kot nak kena hargai benda yang ada depan mata betul-betul. Dan dah tiba masanya nak buang benda lagha dan sikap endah tak endah tu dan kena mula cari kefahaman dalam setiap ilmu tu.

Moral cerita ini? Baca Quran kalau tengah stress, jangan lari daripada masalah. Allah tu ada dengan kau, kau je yang buat-buat tak Nampak #notauntukdirisendiri

Salam sayang daripada saya.

Moga kamu sentiasa dalam lindungan Allah (:

tamat: 2041 19102015

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?



 p/s: patutlah kena buat laporan dlm BM haritu
 rasa seksa sangat haha

No comments:

Post a Comment